Stadium står inte bara bakom Team Eksjöhus satsning mot att bli världens bästa långloppslag. När teamets sportchef Marthe Kristoffersen tillsammans med en rad andra kvinnliga profiler tog initiativ till Powher – ett projekt som ska skapa bättre förutsättningar för kvinnor att elitsatsa längre – var det självklart för Stadium att vara en del där också.
– Det betyder mycket för oss att Stadium och vi har liknande värderingar och stöttar oss både i och utanför skidspåren, säger Kristoffersen.
Team Eksjöhus har inlett säsongen på ett strålande sätt med ledning i lagtävlingen i Ski Classics i suverän stil efter sex av de 15 tävlingarna. Säsongens första seger kom i Schweiz i söndags när Magni Smedås på ett imponerande sätt var i täten från i princip start till mål.
Totalt har det blivit nio pallplaceringar och hela 35 topp 10-placeringar hittills under säsongen och teamet laddat just nu för klassiska Marcialonga som går av stapeln på söndag.
Inför den här säsongen har Stadium klivit in som partner till Team Eksjöhus och gett åkarna ännu bättre förutsättningar att prestera på den allra högsta nivån.
– Vi är beroende av våra partners och Stadium har snabbt blivit en stor del av vårt team och våra satsningar. De delar våra värderingar och vill såklart att vi ska lyckas i Ski Classics, men de är lika måna om att vi även ska lyckas med Powher. Det är en hjärtefråga för oss och vi upptäckte tidigt att det var det även hos Stadium, säger Marthe Kristoffersen som inför den här säsongen plockades in som sportchef och tränare för Team Eksjöhus.
Powher bildades i höstas på initiativ av bland andra Kristoffersen och hon fick snabbt med sig Therese Johaug, Guru Strøm Solli, Kari Vikhagen Gjeitnes, Maria Rydqvist och Anna Haag. Fokus ligger på att få fler kvinnor att kunna bedriva elitidrott på lika villkor och därmed få fler att fortsätta längre.
– Det är något som verkligen varit efterlängtat, vi har fått oerhört mycket fina reaktioner från både åkare, partners och andra. Många uttrycker att det är skönt att någon äntligen gör något och banar väg för andra. Det har varit väldigt spännande och lärorikt att sätta formerna för det här och snart kunna komma ut och hålla föredrag, träningsläger och inspirera unga tjejer på olika sätt: Det är kunskap som behövs och som vi själva inte har på alla områden, men vi har tagits emot bra när vi sökt efter expertis, säger Kristoffersen.
När Stadium fick höra talas om Team Eksjöhus tankar om Powher var det snabbt tydliga med att de står bakom satsningen.
– Powher sätter ljus på frågor som jämställdhet och lika villkor inom idrott vilket är en förutsättning för att ge fler möjligheten att vara aktiva så länge som möjligt. Det är den typen av projekt vi på Stadium vill samarbeta med, säger Pino Roscigno, Commercial & Brand Director Stadium.
OM STADIUM
Stadium Group är verksamt i Sverige, Finland och Norge och består av koncepten Stadium och Stadium Outlet som tillsammans har cirka 180 fysiska butiker och varsin e-handel. Tillsammans bildar de Sveriges största sport- och sportmodekedja. Koncernen ägs av familjen Eklöf och huvudkontoret ligger i Norrköping. Med en vision om att aktivera världen vill Stadium inspirera till ett aktivt liv för alla.